Zdravlje i psihičko stanje porodice nestalih

Prema pojedinim istraživanjima, nestanak jedne osobe u proseku pogodi dvanaest ljudi. Svakog od njih nestanak može pogoditi na drugačiji način. Od izuzetne važnosti je ostati pribran, koliko to situacija dozvoljava, i sačuvati svoje mentalno i fizičko zdravlje.

Mnoge porodice svoje osećaje opisuju kao „emocionalni roler-koster“. Brze, nagle promene raspoloženja i emotivnog stanja koja sa sobom nose plakanje, nesanicu ili loše snove, gubitak koncentracije, nizak stepen tolerancije prema drugim ljudima, gubitak apetita, razdražljivost, ljutite ispade. Na kraju svega stoje strah, nesigurnost i neizvesnost.

Nesanica jeste jedno od stanja koje se često javlja kod članova porodice nestalih osoba. Međutim, izostanak sna na duže vreme može proizvesti ozbiljne tegobe. Pokušajte da odredite tačno vreme u svakom danu kada ćete sebe naterati da ispunite tu ljudsku potrebu. Trudite se da ne narušite svoje zdravlje izbegavanjem uzimanja hrane. Odbijanje sna i hrane, na duže staze u potpunosti će vas iscrpeti i dovesti u situaciju da se još teže nosite sa osnovnim problemom. Razmišljajte o sebi i o drugim članovima porodice koji su oko vas. Ukoliko vam je potrebna stručna pomoć, nemojte se odupirati tome. Prihvatite pruženu ruku onih lica koja mogu da vas posavetuju, uteše, i iz objektivnog ugla sagledaju situaciju u kojoj se nalazite. Priznavanje osećanja koja vas obuzimaju i te kako su važna. To je vaša pružena ruka onima koji vam mogu pomoći. Ljudi kojima je stalo do nas žele iskreno da pomognu, ali može se desiti da nisu sigurni u to koji je najbolji način. Vi im morate pomoći tako što ćete otvoreno reći kakvu podršku očekujete (razgovor, druženje, šetnja, pomoć u izvršavanju obaveza...).

Ukoliko se ne osećate sigurno i skoncentrisano, trudite se da izbegavate stvari poput vožnje automobila. Pokušajte ponovo uspostaviti rutinu u svom životu, u izvršavanju svakodnevnih obaveza, koliko god je to moguće.

Ne krivite sebe.